Utvecklingen av Tottenham Hotspur-tröjor: en visuell resa från tradition till modernitet

Utvecklingen av designen av tottenham tröja är ett mikrokosmos av den visuella kulturen i Premier League. Sedan klubben grundades 1882 har den ikoniska vita hemmatröjan blivit en av de mest igenkännliga visuella symbolerna i fotbollsvärlden. Den tidiga "Tottenham Hotspur-tröjan" var egentligen inte helt vit, utan en kombination av mörkblått och vitt. Det var inte förrän 1898 som traditionen med helt vita hemmamatcher officiellt etablerades. Detta val sades vara inspirerat av den engelska cricketlagets klädstil vid den tiden.


1900-talet var en viktig vändpunkt i designen av "Tottenham Hotspur-tröjan". År 1951 lade klubben för första gången till blå ärmar till den vita tröjan. Denna innovativa design blev senare Tottenhams mest igenkännliga visuella element. 1983 dök logotypen för den kommersiella sponsorn Holsten-ölen upp på tröjan för första gången, vilket öppnade upp för kommersialiseringen av Premier League-tröjor. Det är värt att notera att Tottenham alltid har behållit sin respekt för traditionen. Även i kommersialiseringens våg har det centrala designspråket med en vit kropp med blå utsmyckning aldrig förändrats.


Efter inträdet i 2000-talet har det tekniska innehållet i "Tottenham Hotspur-tröjan" förbättrats avsevärt. Samarbetet med Nike sedan 2017 har lett till mer avancerad Aeroknit-teknik, vilket har minskat tröjans vikt med 10 % samtidigt som den förbättrar andningsförmågan. Retrodesignen från säsongen 2022/23 är särskilt imponerande. Den kombinerar perfekt modern skräddarsyddhet med de klassiska blå ärmarna från 1951, vilket bevisar att tradition och innovation kan samexistera harmoniskt.

Comments

Popular posts from this blog

Utvecklingen av designen av Paris Saint-Germain-tröjor

Designestetiken hos "Ronaldo Al Nasr-tröjan"